Viva Zwei - muzyczny doppelgänger
Viva Zwei - muzyczny doppelgänger Chociaż Viva Zwei rozpoczęła swoje nadawanie dwa lata później niż Viva-Tv, to użycie słowa doppelgänger, które w języku niemieckim oznacza mrocznego bliźniaka, złego sobowtóra, jest jak najbardziej zasadne.

Oto losy stacji która w ciągu siedmiu lat nadawania stała się ikoną niezależności, alternatywą dla tandetnego, plastikowego i komercyjnego świata który kreowany był przez ówczesne kanały muzyczne i które kreują go po dzień dzisiejszy.

Początki i pierwsze kłopoty
Viva Zwei zaczęła swoje nadawanie 21 marca 1995 roku. Początkowo skierowana była głównie do odbiorcy po 30-tym roku życia. Tak więc przeważały w niej głównie teledyski z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Można powiedzieć, że pełniła funkcję "telewizji złote przeboje". Natomiast jeżeli pojawiło się coś co w tamtym czasie było współczesne, to były to zazwyczaj utwory popowe lub pop-rockowe. Coś na kształt repertuaru współczesnej "eremefki" czy "zetki". Ówczesne logo wyglądało inaczej niż to, które większość fanów ma w pamięci do teraz. Poniżej filmik z fragmentami zajawek pierwszej Vivy Zwei.



Warto pamiętać, że decyzja o uruchomieniu tego kanału zapadła po wielkim sukcesie Vivy-Tv. Tak więc, gdy kanał nie zaczął przynosić spodziewanych wyników finansowych, postanowiono zmienić większość prezenterów i zmienić całą szatę graficzną programu, włącznie ze zmianą loga stacji, na bardziej nowoczesne. To właśnie logo w kształcie krzyżyka, pod którym pojawiały się kolorowe prostokąty z nazwami programów, czule wspominają najwierniejsi fani tego kanału. Poniżej oryginalne intra programów z tamtego okresu:



Terrorystyczny atak muzyczny
7 września 1998 roku, to przełomowa data w historii tej stacji. Wtedy to właśnie Viva Zwei zmieniła się w kanał który postawił na muzykę alternatywną. Z ramówki Viva-Tv zniknęły ostatnie programy grające muzykę niekomercyjną (pozostał jedynie klubowy Berlin House, którego historię omówię gdy będę pisał o Viva-Tv). Część z nich znalazła swoje miejsce w ramówce Vivy Zwei. Były to Wah-Wah (czyt. wa wa), która na antenie Vivy Zwei zmieniła nazwę na Wah² (ale nie zmieniła się wymowa nazwy) oraz Metalla która zmieniła nazwę na Virus (On The Rocks pojawił się w ramówce już wcześniej, jako 2Rock).
Przez cały ten dzień, wszystkie teledyski były nadawane "do góry nogami", a od czasu do czasu pomiędzy nimi pojawiał się przerywnik z logiem Vivy Zwei i z napisem: ZWEI - DIE WENDE !. Viva Zwei została zaatakowana przez "muzycznych terrorystów", którzy dokonali przewrotu w ramówce oraz repertuarze muzycznym tego kanału. Tak właśnie zaczęła się legenda Vivy Zwei - jedynego kanału muzycznego, który grał muzykę alternatywną. Od hip-hopu po metal, od elektroniki po rock. Wszystko bez grama plastikowej tandety.

Köln - kolonia muzycznych eksperymentatorów
Żeby zrozumieć dlaczego podjęto decyzję o przeprofilowaniu kanału na taki, który będzie nadawał muzykę niekomercyjną, należy zrozumieć specyfikę miejsca z którego nadawała Viva. Miastem tym jest Köln, jedna z niemieckich miejscowości która ma polską nazwę - Kolonia.
Pierwszy raz terminu muzyka elektroniczna użyto w 1951 roku, w deklaracji programowej grupy muzyków skupionych wokół kolońskiego studia WDR jako Elektronische Musik. Muzyka ta była ewolucją muzyki konkretnej, która narodziła się pod koniec lat 40-tych ubiegłego stulecia we Francji. Warto dodać, że w Kolonii powstało z inicjatywy Wernera Meyera-Epplera w 1953 roku, wspomniane powyżej, pierwsze studio muzyki elektronicznej (tworzył tam np. Karlheinz Stockhausen, który w 1963 roku został kierownikiem artystycznym tego studia). Dwa lata wcześniej, czyli w roku 1951 przy paryskim RTF powstało pierwsze studio muzyki konkretnej.
Tradycje eksperymentatorskie były zawsze bardzo silne w tym mieście.
To właśnie w Kolonii działa Kompakt, jeden z najważniejszych niemieckich labeli, a poza tym sklep muzyczny i dystrybutor wielu innych niemieckich wydawnictw muzycznych. To z tego miasta pochodzą tacy artyści jak np. Peter Licht. Kolonia to wciąż bijące źródło nowych brzmień, tak więc, była podstawa do tego by zainwestować w tego rodzaju muzykę. Nie oznacza to jednak, że w Viva Zwei grana była tylko i wyłącznie muzyka z Kolonii, ani, że była to tylko i wyłącznie muzyka elektroniczna. Wręcz przeciwnie. Kanał ten dawał szansę artystom z całego terenu Niemiec oraz z innych krajów, a repertuar muzyczny był bardzo zróżnicowany.

Muzyczny doppelgänger
Poza samą muzyką, twórcy programowi postawili również na wyrazistość prezenterów. W przeciwieństwie do ułożonej i czasem przesłodzonej Vivy, w Vivie Zwei pracę znalazła cała rzesza nietuzinkowych osób. Od dziennikarzy muzycznych, po aktorów. Najbardziej znaną postacią jest oczywiście Charlotte Grace Roche, która prowadziła kultowy program poświęcony muzyce alternatywnej, czyli Fast Forward. Wytatuowana i wygadana brunetka z kolczykiem w ustach odbiegała mocno, od wizerunku prezenterów, i tak liberalnej, Vivy. Ta zdeklarowana feministka wydała skandalizującą powieść pt. Wilgotne miejsca. W jednym z talk-show pojawiła się z nieogolonymi włosami pod pachami, aby sprowokować dyskusję na temat kobiety i jej roli w społeczeństwie oraz jej uprzedmiotowieniu w mediach. Prezenterzy, o których również warto wspomnieć to: Niels Ruf - aktor, reżyser i scenarzysta; Markus Kavka - dziennikarz muzyczny i DJ; Ill-Young Kim - niemiecki muzyk, aktor filmowy i telewizyjny; Simon Gosejohann - aktor i komik; nieżyjący już Rocco Clein - dziennikarz muzyczny i muzyk, jeden z założycieli klubu fanów grupy Oasis czy Zwobot - gąbka od mikrofonu, posiadająca własny program o tej samej nazwie, co "prowadzący". Zwobot był sarkastycznym teatrem kukiełkowym, tworzonym przez redakcję stacji, który zawierał wiele stałych elementów, takich jak np. wiadomości Rocco Zwei (alter ego Rocco Clein, który prowadził Neuigkeiten - muzyczny serwis informacyjny Vivy Zwei) czy Mr. Explosion, który gdziekolwiek się pojawił, wybuchał niszcząc miejsce w którym się znalazł :) Poniżej filmik, który przedstawia sylwetki niektórych z prezenterów:



Westbam@Kamikaze - "Computerstaat", czyli Westbam i Niels Ruf :)



Muzyka elektroniczna w Viva Zwei
Muzyka elektroniczna, była jednym z filarów muzycznego repertuaru nowej Vivy Zwei. Na początku takie brzmienia można było posłuchać głównie w Fast Forward oraz w Wah². W miarę ewolucji ramówki pojawiły się programy, które specjalizowały się w muzyce elektronicznej.

Najpopularniejszy był 2Step - program w którym nie było żadnego prowadzącego, ani teledysków. Był za to jeden długi set DJ'ski, któremu towarzyszyły wizualizacje przygotowywane przez VJ'a pod dany set. Za każdym razem inny DJ i inny VJ. Do artystów którzy mieli swoje sety wymienić można takich jak: Ellen Allien, FatBoy Slim, DJ Koze, Martin Gore z Depeche Mode czy Stereo MC's. Ciekawym przedsięwzięciem był 2Step Live, w którym wzięła udział pochodząca z Kolonii formacja Mouse On Mars. Polegało ono na tym, że zarówno set DJ'ski oraz wizualizacje były na żywo. Wóz transmisyjny krążył po mieście nadając obraz z tego co w danym momencie i w danym miejscu akurat się działo. VJ dodawał do tego elementy wizualizacyjne, a wszystko to w rytm tego co akurat grał zespół. Podobną rzecz widziałem już później tylko w teledysku Members Of Mayday - "Worldclub". 2Step był tak lubianym programem, że wraz z Fast Forward i Electronic Beats pojawił się w ramówce Vivy, po zakończeniu nadawania kanału Viva Zwei. Ciekawostką jest, że w wydaniu na Vivie, oprócz powtórek z archiwum Vivy Zwei, pojawił się również set Blank & Jones.

Kolejnym ważnym programem, który powstał stosunkowo późno był Electronic Beats (E-Beats). W tym jednak wypadku należy cofnąć się troszkę do przeszłości. Pierwotnie Electronic Beats był festiwalem organizowanym pod patronatem jednej z niemieckich sieci komórkowych. Viva Zwei przeprowadzała w całości transmisje z kolejnych edycji festiwalu. Podobnie jak to robiła Viva z Mayday. Na festiwalu tym wystąpiły takie gwiazdy jak: Underworld, Jimi Tenor, Karl Bartos, dawny członek Kraftwerk czy BT. Ponadto festiwal zapraszał również mniej znane zespoły, które później stały się bardzo popularne, takie jak: Chicks On Speed czy Console. Na fali popularności tych festiwali oraz z coraz większego zainteresowania nowymi brzmieniami wyrósł właśnie ten program, który prowadzony był przez Ill-Young Kima. Sam prowadzący wydał w roku 2000 album "Spielzeug" w stylistyce techno i minimal.



Innym programem który poświęcony muzyce elektronicznej, był Zone 2 (znany również jako D-Tonal). Tutaj jednak czekała na miłośników muzyki elektronicznej pułapka. Mianowicie program ten również poświęcony był muzyce rockowej i hip-hopowej. Wszystko odbywało się w trzytygodniowym cyklu. To znaczy, że jeżeli w jakąś sobotę (bo w ten dzień program był nadawany) była audycja poświęcona elektronicznym nutkom, to następna nadawana była dopiero za 3 tygodnie, bo w ciągu dwóch tygodni pojawiała się audycja poświęcona muzyce rockowej, a następnie hip-hopowej (już dokładnie nie pamiętam kolejności w jakiej ta rotacja się odbywała). Prezenterem części poświęconej muzyce elektronicznej był Dirk Dresselhaus, znany bardziej jako Schneider TM (Schneider™).
Ponadto utwory te nadawane były w programach bez prezenterów oraz w takich audycjach jak Shockwave, czy wspomnianym już wcześniej Zwobot. Viva Zwei lansowała muzykę, która wyrastała z buntu wobec wszechobecnej w mediach tandety. Niestety ta muzyczna rewolucja doprowadziła do decyzji o zamknięciu kanału.

Abschied von Viva Zwei
Jak już wspominałem wcześniej, decyzja o uruchomieniu Vivy Zwei zapadła po sukcesie kanału Viva-Tv. Czyli miała aspekt finansowy. Niestety kanał od początku generował większe koszty niż zyski. Stąd te dwie transformacje, z której ostatnia zaowocowała przeprofilowaniem kanału na muzykę alternatywną. W 2001 roku podjęto decyzję o zaprzestaniu nadawania kanału. Ostatnim normalnym dniem nadawania był 20 grudnia 2001 roku. Pomiędzy 21 grudnia, a 31 grudnia nadawane były tzw. "besty" różnych programów. 1 stycznia, po wcześniejszym podjęciu decyzji przez Viva Media AG. (znanej również jako Viva Corporation Agillity), przerwano nadawanie ramówki kanału. W dniach od 1 do 6 stycznia (włącznie) emitowane były już tylko same teledyski, przerywane reklamami. 7 stycznia kanał został zastąpiony przez Vivę Plus, która nadawała do 14 stycznia stycznia 2007 roku. W 2005 roku, gdy MTV Networks wykupiła większość udziałów w korporacji z ramówek Vivy i Vivy Plus zniknęły wszelkie programy, które wcześniej powiązane były z Vivą Zwei (Fast Forward czy Overdrive). Decyzja ta była pokierowana nieopłacalnością utrzymywania tych programów oraz na tworzeniu stacji typowo mainstreamowych.
Zaprzestanie nadawania Vivy Zwei wywołało falę protestów, powstały strony internetowe z apelem o powrót do nadawania tejże stacji, a na ulicach Kolonii urządzono demonstrację. Ciekawe czy gdyby nie zaprzestano nadawania, to czy stacja w pewnym momencie zaczęłaby generować zyski? Na to pytanie nie uzyskamy nigdy odpowiedzi, ale patrząc na to co dzisiaj dzieje się z muzycznymi telewizjami oraz samą muzyką można by było kiedyś rozważyć taką hipotezę. Na koniec mam dla wszystkich czytelników tego artykułu dwa filmiki z ostatnimi minutami Vivy Zwei. W pierwszym z nich w podkładzie usłyszymy Art Of Noise - "Moments In Love". Bez wątpienia były to chwile w miłości. Przynajmniej dla mnie. Drugi film to piosenka głównych bohaterów groteskowego Zwobot :) Tak na pocieszenie.
Te dwa filmiki nadane były w takiej samej kolejności jak poniżej. Jeden po drugim. Po północy pojawiło się logo, które zapowiadało emisję nowego kanału. Viva Plus zaczęła nadawać o godzinie 13-tej. Jak się później okazało godzina ta była pechowa nie tylko dla niej samej, ale dla całego koncernu.

 

5,0 /3
Data publikacji: 2011-08-12
Komentarze

Widać że za tym artykułem stoi prawdziwy fan omawianego kanału. Jest na tyle przekonujący, że żałuję iż nie miałem styczności z tym kanałem telewizyjnym. Dlatego też nie będę się rozpisywał, niczego nie dodam od siebie, pogratuluję jednak efektu :) Świetny artykuł, opisujący poniekąd krótką historię jednego z najbardziej ciekawych kanałów w owym czasie. Kawał dobrej roboty :)

Dodano: 05:36 14.08.2011 zgłoś nadużycie