Viva-Tv - muzyczny zeitgeist
Viva-Tv - muzyczny zeitgeist Viva-Tv, potocznie zwana Vivą, to kanał muzyczny który kształtował, kształtuje i będzie kształtował gusta muzyczne młodych pokoleń. To prawdziwy zeitgeist, czyli duch czasu, nigdy nie starzejący się.

Historia kanału który miał, ma i będzie kształtował gusta muzyczne młodych ludzi. Kanału który miał stanowić alternatywę dla MTV, a ostatecznie skończył jako część koncernu który MTV stworzył.

Początki i wielki sukces
Viva-Tv (wpierw Viva Television) zaczęła swoje nadawanie 1 grudnia 1993 roku. Decyzja o stworzeniu tego kanału i jego nadawaniu podyktowana była decyzją MTV o nie tworzeniu niemieckojęzycznej wersji kanału. Niemiecki przemysł fonograficzny [sic!] był mocno niezadowolony taką decyzją. Przy wsparciu Time Warner postanowił stworzyć konkurencję dla MTV. Pomysł okazał się wielkim sukcesem. Rynek około 100 milionów osób posługujących się językiem niemieckim był bardzo spragniony tego typu kanału, a sama VIVA miała choćby w Polsce dziennie milionową widownię (dlatego też podjęto decyzję aby utworzyć kolejny kanał: Viva Zwei).


Kanał rozwijał się bardzo dynamicznie. Głównie dzięki postawieniu na nowoczesną muzykę i jej różne oblicza. Dzięki temu trafiał do najbardziej chłonnego targetu jakim są młodzi ludzie. Na Vivie można było usłyszeć zarówno rock, jak i pop, rap czy różne odmiany elektronicznej muzyki tanecznej. Rozkwitająca na początku lat dziewięćdziesiątych kultura klubowa sprawiła, że na tym kanale często leciała muzyka taneczna, oraz powstało dużo formatów poświęconych tylko i wyłącznie muzyce klubowej, podobnie zresztą jak ówcześnie w MTV Europe.

Ewolucje
Viva przez te wszystkie lata nadawania przechodziła wiele zmian. Jednak nie były one tak radykalne, jak te które dotknęły, opisywany wcześniej, kanał Viva Zwei. Głównie dotyczyły one lay-outu i maiły bardziej charakter kosmetyczny, niż muzyczny. Pierwszą znaczącą zmianą jaką można było zauważyć w ramówce, to usunięcie programu z tzw. "oldies", czyli to co można było nazwać "złotymi przebojami". Kolejnym ciekawym momentem było przeniesienie formatów niszowych, czyli wpierw rockowego On The Rocks, a później metolowej Metalli i alternatywnego Wah Wah do Vivy Zwei (więcej o tym w artykule "Viva Zwei - muzyczny doppelgänger").
W ramówce pozostały tylko programy związane z muzyką taneczną. Zarówno z muzyką dance jak i z rożnymi stylami muzyki klubowej: techno. rave, house czy trance. Związane to było z falą popularności (ale również komercjalizacji) tej muzyki jaka miała miejsce od 1996 roku, kiedy tzw. happy-hardcore został zastąpiony przez spokojniejsze i "łatwiejsze" w odbiorze odmiany trance'u (dream trance czy progressive trance). Sam happy-hardcore również zginął przez komercjalizację, o rezygnacji z tego typu brzmień było wydanie tematu z "Ulicy Sezamowej" w tej konwencji oraz coraz częściej występujące elementy w muzyce dance. Dodatkowo w tym samym czasie wraz ze schyłkiem kultury rave, pojawiła się tendencja do powrotu do lat osiemdziesiątych i do brzmień electro. To właśnie sprawiło, że z ramówki Vivy nie zniknęły te programy, a pojawiły się nowe. Więcej o tym w dalszej części artykułu.

Rewolucje
Zaczęły one mieć miejsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych, a dokładnie od 1999 roku. Pierwszą taką rewolucją było ukierunkowanie targetu na inne kraje niż Niemcy, w tym przede wszystkim na Polskę. Nasz kraj niemalże od początku był pod wpływem Vivy. Pozycja tego kanału dodatkowo wzmocniła się gdy w 1995 roku MTV Europe przeszło na płatny, kodowany sygnał nadawania i przez to przestało być ogólnodostępne.
Ponadto pod koniec lat dziewięćdziesiątych zaczęła wychodzić z podziemia w Polsce kultura klubowa. Nie ważne jest w tym momencie czy będziemy ją nazywać "viksiarską" czy inaczej. Faktem jednak, że to w dużej mierze przyczyniło się do ukierunkowania telewizji muzycznych na tzw. Europę Wschodnią. Do Polski zaczęli przyjeżdżać artyści klubowi z Niemiec. Nie przypadkowo pierwsza zagraniczna edycja Mayday była w Polsce, w Spodku. W tym właśnie miejscu kilkanaście miesięcy wcześniej odbyła się pierwsza zagraniczna edycja programu Club Rotation, który w owym czasie był najpopularniejszym programem telewizyjnym poświęconym muzyce tanecznej w Polsce. Jak już wspomniane było wcześniej niemiecka Viva miała milion wiernych telewidzów w Polsce. Głównie w części zachodniej oraz częściowo na północy i południu kraju.
Nieprzypadkowo więc pierwszym kanałem Vivy, który nie był niemieckojęzyczny była Viva Polska (wcześniej powstał tylko odłam szwajcarski, znany jako Viva Swizz, Swizz, Viva Schweiz lub Viva Switzerland; obecnie ta stacja wraz Vivą Austria i niemiecką Vivą tworzą całość). Viva Polska zaczęła nadawać 10 czerwca 2000 roku. Co prawda Viva Magyarország (węgierska Viva) nadawała już od lutego, ale 24-godzninne nadawanie rozpoczęła dopiero w maju 2001 roku. Polska Viva było kalką niemieckiego pierwowzoru. W ramówce znalazły się niemal wszystkie audycje niemieckiej Vivy, a niemieckie nazwy tych programów zostały przetłumaczone na polski (nazwy angielskojęzyczne pozostawiono bez zmian).


Kolejną rewolucją było przejęcie w 2004 r. koncernu Viva Media A.G. przez, należącą do Viacom, grupę MTV Networks. Wtedy to z ramówki zniknęły pozostałości z Vivy Zwei. MTV Europe (oraz główne oddziały językowe) przekształciły się w segment "reality show", a Viva pozostała kanałem muzyczny, adresowanym do młodzieży w wieku 13-18 lat. Nie oznacza to jednak, że w ramówce nie pojawiły się formaty, które związane były z MTV Networks, jednak dotyczą one bardziej komentowania zdarzeń z przeszłości i aktualnych plotek, niż samej muzyki.

Muzyczny zeitgeist
Po usunięciu z ramówki programu ze "złotymi przebojami" z minionych lat, w innych programach zaczęły pojawiać się głównie utwory popularne "teraz". Viva doprecyzowała swój target, stawiając głównie na ludzi młodych. Zarówno Viva jak i Viva Zwei zmieniły się w owym czasie na tego typu stacje. Różnica polegała tylko na tym, że na Vivie grana była muzyka komercyjna, a na Viva Zwei muzyka alternatywna.Niemieckim muzycznym kanałem typu "oldies" pozostał, nienależący do koncernu Vivy, Onyx (dawniej Onyx-TV).
Viva od początku stawiała w dużej mierze na młodych, świadczy o tym duża ilość list przebojów (z kultowym Viva Top 100) oraz programów interaktywnych, w których, oprócz muzyki, ważnym elementem byli widzowie. Dodatkowo kanał ten kreował trendy, wybierając te style muzyczne, które w danym czasie miały największą szansę na sukces. To nie był tylko dance i trance, ale również pop rap, pop rock i w pewnym momencie również hip-hop.
Ponadto dużą rolę odgrywali w tamtym czasie prowadzący: czarnoskóry Mola Adebisi - będący od samego początku przez 11 lat, muzyk i tancerz; Aleksandra Bechtel - która była twarzą kanału do 1999 roku. Phil Daub - prowadzący Planet Viva oraz Metallę, twórca projektu trance'owego projektu Xel-Ha; Stafan Raab - komik, show-men, tekściarz, kompozytor i producent muzyczny, prowadził interaktywne programy Vivasion, Vivasion Plus i Ma’ kuck’n czy Enie van de Meiklokjes - prowadząca Chartsurfer, Was geht ab? i Neu bei Viva (gdzie emitowano premierowe teledyski).
To oczywiście część prezenterów, ponieważ rotacje były częste i tak jak zmieniały się trendy, tak i zmieniała się ramówka i prowadzący.

Muzyka taneczna w Viva-Tv
Jak już wcześniej wspominałem muzyka taneczna była jednym z głównych filarów muzycznych Vivy. Pierwszym programem poświęcony głownie tej muzyce był Hausfrau. Pierwszymi VJ'ami tego formatu byli DJ Mate Galić i Sabine Christ. Później prezenterami byli Marusha, Tom Novy i DJ Disko. Nazwą "Hausfrai" posługiwano się do grudnia 1995 r. Potem zaczęto używać nazwy House TV. Program charakteryzował się występami DJ'ów w studio oraz informacjami o nowościach wydanych na czarnych krążkach. W kwietniu 1997 r. nazwa została zmieniona na Berlin House. Zrezygnowano z występów DJ'ów, natomiast pojawiło się więcej teledysków z różnych styli muzyki elektronicznej: ambient, house, trance (ale nie ten komercyjny), jungle, drum'n'bass, techno itd.. Prezenterzy podawali informocja o nowościach wydawniczych oraz nadchodzących imprezach. W czerwcu 1999 r. program zmienił diametralnie swoją formułę. Zrezygnowano z prezenterów oraz z wywiadów. Przez całą godzinę puszczano tylko teledyski. Był to początek końca tego formatu. W marcu 2001 r. program zniknął z ramówki.


Warto wspomnieć, że w okresie od grudnia 1995 r. do sierpnia 1996 r. Viva nadawała jeszcze jeden format z muzyką klubową. Był nim Viva Trance (zastąpiony później przez Club Rotation). Program ten emitował klipy z muzyką trance oraz z innymi stylami, które prezentowały łagodniejsze oblicze elektroniki. Upadek rave'u oraz masowe przejście na trance i pojawienie się bardziej komercyjnych odłamów tego stylu w muzyce elektronicznej w roku 1996, sprawiło, że program szybko zniknął z ramówki.


Jednak program który zdobył największą i najwierniejszą widownię to Club Rotation. Nadawany od 1996 roku, a do 2004 roku prowadzony przez Daisy Dee (która również jest aktorką i piosenkarką) stał się flagowym programem Vivy. Pomysł, aby każdy odcinek nagrywany był w innym klubie i z udziałem różnych artystów okazał się strzałem w dziesiątkę. Ponadto profil muzyczny, którego filarem była komercyjna muzyka taneczna (głownie: trance, electro i house) bardzo spodobał się widzom. Warto również dodać, że właśnie takie muzyczne klimaty były w tamtym czasie najczęściej grane. Ponadto Club Rotation podążał cały czas za tanecznymi trendami, dlatego wciąż jest w ramówce stacji jako Club Rotation – Dance Charts (warto dodać, że przez pewien czas obok tego programu funkcjonował Club Charts, który w pewnym momencie zastąpił Club Rotation).
W latach 2004-2005 program prowadziły Annemarie Warnkross i Nela Panghy-Lee. Później zrezygnowano z prezenterek, a format zmienił się w listę tanczych utworów.


Na koniec warto wspomnieć o dwóch programach które przywędrowały do Vivy po zakończeniu nadawania Vivy Zwei. Były to 2Step oraz Electronic Beats (więcej o tych formatach w artykule "Viva Zwei - muzyczny doppelgänger"). Zniknęły one jednak z ramówki w 2003 roku. Miały jednak pojawić się w Viva Plus, jednak ostatecznie zrezygnowano z tej idei.

Współczesna Viva
Dziś Viva zupełnie nie przypomina tego kanału sprzed prawie 20 lat, ani nawet tego sprzed 10. Po przejęciu przez Viacom, stała się kanałem podobnym do MTV, z tymże z większą ilością muzyki. Stare programy zostały zastąpione przez nowe, bardziej infantylne. Jedno się tylko nie zmieniło. Viva to dalej zeitegeist - duch czasu. Oglądając ten kanał widzimy wyraźnie jakie tendencje, nie tylko w muzyce, ale również w warstwie psychospołecznej dominują i w co ewoluują.
5,0 /4
Data publikacji: 2011-09-23
Komentarze

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.